top of page
  • תמונת הסופר/תהמערכת

"חיים אחרים" - על הסרט ועל תהליך החיפוש // איתי בן יוסף

כותרות:

דו"ח עמותת ער"ן חושף: בשנה החולפת התקבלו 6,815 פניות שכללו תוכן אובדני, לעומת פחות מ־5,000 בשנת .2016 הסיבה המרכזית היא בדידות.


דו"ח של הOECD - ממקם את ישראל כמדינה עם שיעורי העוני הגבוהים ביותר בקרב חברות הארגון – כ-21% מתושבי המדינה נמצאים מתחת לקו העוני, יותר מאשר במכסיקו, טורקיה וצ'ילה. באמצע שנות ה-90 כ14%- בלבד מתושבי ישראל היו מתחת לקו העוני. בפערי השכר מדורגת ישראל במקום השלישי, אחרי ארה"ב ומקסיקו.


ממצאים מדאיגים בדו"ח התקופתי של ארגון הבריאות העולמי מגלים כי 92% מאוכלוסיית העולם חשופה לזיהום אוויר ברמה גבוהה, המוביל ל-6.5 מיליון מקרי מוות בשנה. ישראל ממוקמת במקום ה40- מבין המדינות שנבדקו. העיר המזוהמת ביותר: פתח תקווה.


האם ככה נועדנו לחיות? אין דרך אחרת? זה בידינו או שזה כבר אבוד?נמשיך לחכות לבחירות לראשות הממשלה ושוב נתאכזב שכלום לא קורה? התשובה קיימת ואנחנו נמצא אותה או ניצור אותה בעצמנו.

בקרוב נתחיל בצילומי הסרט “חיים אחרים שיעשה על ידי חלק ממשפחת השבלולים.

הסרט יתעד את החיפוש אחר חיים בודדים פחות, מזהמים פחות, אחרים. לא מדובר על נוסטלגיה או על כמיהה לעבר כלשהו בו דברים היו טובים יותר. מדובר על התעוררות שקוראת בהווה, שלה שותפים, אנשים שרוצים לחיות אחרת , באופן שונה מאיך שכל כך ברור ש"צריך".

נבקר בקהילות אקולוגיות ושיתופיות החיות בניגוד לצביון הקפיטליסטי העירוני והמנוכר. נבדוק פתרונות אקולוגים ומקיימים ונראה כיצד ניתן לשנות את ההתייחסות שלנו כלפי כדור הארץ.

הסרט יעשה בצורה שיתופית ויתעד את התהליך השיתופי והקהילתי של עשיית הסרט, כל אנשי הצוות ייקחו חלק בכתיבה ובתכנון. כל אדם שהוא חלק מהדרך מהווה השפעה אמתית על הסרט כי הסרט עוסק באנשים ובחיפוש . מתוך המחשבה הזו נצא לחקור את היכולת שלנו לחיות ללא פגיעה בכדור הארץ בתוך החברה המודרנית הקיימת.



כשניסיתי לחשוב על מהות הבעיה, מה בעצם גורם לחוסר המודעות האקולוגי, החומרנות והנתיב הברור בו התרבות שלנו מובילה את כולנו, שמתי לב לחסרונה הבולט של הקהילה, אבל דווקא ככשל ביעילות התפקודית. החלטות מקבלים בנפרד, כל אחד לביתו, גם אם יש אנשים שאכפת להם, הם לבד במערכה. קשה ליצור צביון כשאין קשר.

קהילה- מה היא קהילה? מה המקום שלה וכיצד היא נתפסת בחברה המודרנית? אין הגדרה מדויקת לאותה המילה, אך היא כל כך דומיננטית בחיינו. אולי זה אותה ההבנה העמוקה שביחד אנחנו חזקים יותר ואולי נוכל לומר כי היכולת שלנו לפעול ביחד היא אחד הדברים שהפכו אותנו, בני האדם, למי שאנחנו כיום, לטוב ולרע.

אני מאמין שהקהילה היא חלק מהטבע שלנו. לאורך כל ההיסטוריה האנושית הקהילה לקהילה היה תפקיד מרכזי בהתפתחות האדם. היכולת לתקשר ולתת מענה רגשי ופיזי לאנשים אחרים מתוך הקהילה שלך יצר מנגנון שהיטיב עם כולם, אך היום הוא פורק ועובד באופן מלאכותי ומנוכר.


שאלה שבוערת בי היום, ממש לקראת תחילת ימי הצילומים, היא האם ניתן ליצור קהילה יציבה ומשפיעה, שלוקחת אחריות על חיי החברים בה ועל חיי החברה, בתוך המציאות המודרנית,בה אנשים מכורים לחיים וירטואליים ורשתות חברתיות, בה אנשים מפחדים ושונאים אחד את השני בלי להבין למה, בה גופים כלכליים שולטים באנשים באמצעות כסף והשפעה. אני מטבעי אדם מלא באמונה ולכן בחרתי לצאת למסע הזה, מתוך תקווה שישנם שותפים שרוצים לחיות אחרת.


כחלק מהמסע נחקור גם את משמעויות החיים בחברה העירונית המודרנית ואת היוזמות הקיימות ברחבי העולם וממחישות דרכי פעולה אקולוגיות וחיסכון באנרגיה. נבין מהי מקומה של הקהילה בתוך המתווה וכיצד היא מקיימת ומקדמת פעולה ומודעות.


צוות הצילום מורכב משותפים שרוצים לקחת חלק, בתהליך ההבנה והחיפוש התמידיים. החיפוש הוא דינמי, אנחנו לא מחזיקים בתשובה, אנחנו מאמינים שהיא קיימת ולא נוותר עד שנמצא אותה. ולכן כל התהליך מתועד. כל דבר הוא חלק מהסרט ומהדרך.

זאת האמנות האמתית מבחינתי. נמחיש, נצלם ונערוך את הדברים בדרך הכי מרגשת מעניינת ועוצמתית.

אני רוצה להזמין את כל מי שמתעניין בחיפוש ובדרך לקחת חלק בפרויקט. בין אם בלקיחת חלק בימי הצילום, מתן אינפורמציה, רעיונות ורגשות שיכולים להיות חשובים לסרט, או על ידי רכישת כרטיס ותמיכה בפרויקט ההדסטארט.

זה המספר ליצירת קשר 0523857766 איתי

וזה הפרויקט ההדסטארט https://www.headstart.co.il/project.aspx?id=26651

הפיצו בהמוניכם ויחד נביא לשינוי!

168 צפיות0 תגובות
bottom of page